BLOGGER TEMPLATES AND Tagged Layouts »

Wednesday, September 14, 2011

Cinta Selepas Kawen


Hello world!

sekarang ni ramai kan yang duk sebuk kata bercinta la selepas berkawen. Lebih berkat. And kalau korang perasan la kan, banyak giler novel yang berasaskan cinta selepas kawen a.k.a kawen paksa. Mula-mula benci. Then, de accident terus jatuh cinta. Pas tuh, bekas awek / pakwe datang ganggu. Klimaks plak, hampir-hampir nak bercerai. Tapi disebabkan kuasa cinta tu kuat, maka tak jadi bercerai. Ehem-ehem. Agak bosan la citer macam tuh. Aku nak baca sangat kalau ending dia hero/ heroin dia mati atau pendek citer sad -ending la. Dalam realiti pun, bukan semua orang berakhir denga happy ending kan.








 Ada sesetengah orang kata yang kapel tuh haram. Aku tak nak komen la pasal halal haram nih. Sebab aku bukan la terer sangat pasal Islam nih. Cuma aku nak kata yang aku setuju dengan pendapat blogger Mr K nih. Try baca enteri ini. Kalau korang dah baca, so, aku tak perlu lagi nak citer kenapa aku setuju. Sama juga la dengan konsep 'cinta itu buta'. Aku tak setuju dengan words tuh. Kenapa? Sebab bagi aku la, manusia yang membuatkan cinta itu buta. Kalau betul cinta itu buta, maknanya cinta pada yang Maha Esa pun buta la. Macam tu? Kalau kau kecewa dengan pakwe/makwe kau, jangan la salahkan cinta. Sesungguhnya cinta tu nikmat dari Allah. Bukan semua boleh rasa cinta tu macam mana. Cinta memerlukan masa untuk ditemui. Cinta memerlukan usaha untuk dimiliki.



Cinta lepas kawen. Urm. Bagi aku la kan. Bukan semua cinta lepas kawen bahagia. Cuba korang bayangkan. Katakan la. Pada suatu hari, ada orang datang meminang. Selidik-selidik si lelaki ni kerja ok. Keturunan baik-baik. So, mak ayah korang pun setuju la. Selepas kawen, alih-alih dapat tahu yang si lelaki nih rupa-rupanya tak macam korang bayangkan. Kongkong korang gila-gila. Dah la tuh, salah sikit tangan dan kaki pun gerak sekali. Korang still lagi ke kata yang korang bahagia ke? Korang still lagi ke boleh tersenyum? Korang still lagi ke boleh berkata cinta lepas kawen bahagia?

Aku bukan tak setuju dengan statement ' cinta selepas kawen akan bawa pada kebahagian'. Aku setuju. Cuma, dalam konteks ni, kita kena fikir, manusia ni walaupun rambut sama hitam, kulit sama putih. Tapi hati lain-lain. Ragam manusia ni macam-macam. Sifat luaran dan dalaman macam-macam ada. Depan orang baik. tapi belakang?  Depan mak ayah korang boleh la berlagak baik. Tapi bila dah kawen, perangai buruk tuh yang akan keluar. Memangla kita kena terima baik buruk pasangan kita. Tapi kalau dah sampai cederakan diri sendiri, kau masih nak terima? Fikir la weih. Jangan jadi narrow minded sangat.

Bagi aku la, better kalau kita kenal dulu pasangan kita tuh. Cari keserasian lu. Jangan cepat sangat nak terima. Mungkin pasangan kita baik. Tapi keserasian tak ada, tak guna  jugak. Nanti tak pasal-pasal bercerai pula. Bukan semua cinta selepas kawen bahagia. Dan aku rasa tak salah kalau seseorang tuh kapel. Tapi nak kapel, jangan sampai melebihi batas- batas agama. Jangan sampai berlakunya zina hati. Rasa cinta atau rindu bukan zina hati ya. Zina hati adalah bila seseorang tuh terbayangkan dia dan pasangannya membuat adegan 18sx. Tu zina hati. Dan aku ada baca dalam buku ' Ya Allah, aku jatuh cinta'. Buku ini best. Dalam buku tu kata agama islam adalah agama fitrah. Dan cinta tu adalah fitrah manusia. So, Islam itu adalah cinta. Islam tak pernah menghalang cinta manusia. Cuma cinta itu perlu disalurkan dengan betul.





Berbalik pada cinta lepas kawen ni kan, aku rasa tak salah kalau kita kenal dulu pasangan kita ni sebelum kawen. Kalau nak keluar bersama, bawa la mahram masing-masing untuk elakkan maksiat dan fitnah. Kalau orang bertunang pun, dorang still lagi kena bawak mahram bersama. Bertunang belum lagi boleh menghalalkan segala-segalanya. Bertunang dengan kapel hampir sama. Cuma bertunang ini lebih tinggi taraf dari kapel.  Dan nasihat aku lagi satu, 'don't judge a book by its cover'. You know what i mean, rite? Walau sebaik mana pun dia, jangan terus anggap yang dia tu memang baik. Aku bukan ajar korang jadi paranoid dan bersangka buruk ok. Tu cuma sebagai langkah berjaga-jaga sebelum korang jadi mangsa tipu. Tuh jer. Tapi jangan la sampai terlalu paranoid sangat. Sikit-sikit dah la. Karang kalau dia betul-betul baik, korang plak yang terlepas. Menangis tak berlagu la jawabnya.



p/s : aku tau, bukan semua setuju dengan pendapat aku ni. Cuma kalau ada salah dan bercanggah dengan ajaran islam dalam enteri aku ni, aku mintak sangat-sangat tolong perbetulkan aku. Sesungguhnya aku adalah manusia yang jahil dalam Islam dan kehidupan ini.

0 comments: