BLOGGER TEMPLATES AND Tagged Layouts »

Sunday, September 25, 2011

Bila Cinta 1



"Awak ok?",soal si dia. Aku hanya memandang dia tanpa berkelip. Sungguh aku tidak sangka. Orang yang aku tunggu datang selamatkan aku. Macam cerita dongeng!

"Awak..awak tak nak bangun ke?" Soal dia lagi, melambai-lambai tangannya di depan muka aku. Aku terus terjaga dari lamunan aku.

"Ah? Urm...saya memang nak bangun. Tapi...." Aku teragak-agak untuk menghabiskan ayat aku.

"Tapi kenapa?" Soal dia lembut.

"Keadaan saya yang basah ni agak er...agak..awak faham kan?" Aku serba salah.

"Agak apa? saya tak faham." Aku mengeluh. Loading betul la dia nih. Aku menarik nafas.

"Agak seksi la. Saya malu nak bangun."

"Oh. Sebab tu ke? Oh..faham-faham. Nah, ambil pakai jaket ni." Dia membuka jaket yang dipakainya dan diberikan kepada aku. Aku teragak-agak untuk mengambilnya. Melihatkan senyumannya, aku menyambut jaket itu. Aku menyarungkan jaket itu dan kemudiannya bangun. Dia tersenyum. Ah, manis sungguh senyumannya. Patutlah aku boleh terpikat.

"Awak tak kisahkan kalau saya tolong hantarkan ke rumah awak?". Aku terkejut dengan pertanyaannya. Eh, mestilah aku tak kisah. Lagi suka ada!

"Ah? Urm..tak..tak kisah. Malah saya berterima kasih kat awak sebab sanggup tolong saya. Macam mana awak tahu saya ada kat sini er?" Soal aku. Ya, sebetulnya aku hairan. Macam mana dia boleh muncul kat depan aku.

"Tadi saya on the way nak pergi kedai runcit. Time tu memang dah nak hujan. Saya ada nampak awak duduk kat bangku tu. Lepas saya keluar dari kedai tu, hujan dah semakin lebat dan saya ternampak awak tengah berlari ke arah pokok ni. Saya rasa tak sedap hati la pula kalau biarkan perempuan sesorang kat sini. Dah la zaman sekrang macam-macam kes." Aku mengangguk-angguk mendengar penjelasannya. Ternyata dia memang baik. Tak mungkinlah kalau dia hanya berpura-pura baik. Aku dapat rasakan niat dia memang ikhlas.

"Terima kasih tau. Saya betul-betul terhutang budi dengan awak." Sekali lagi dia tersenyum. Ah, orang ini begitu murah dengan senyuman.

"Tak de hal la. Urm, Jom la kita jalan. Hujan pon macam semakin lebat nih. "

"A'ah..jom la.."

"Oh ya, rumah awak kat mana?" Soal si dia.

"Kat depan ada selekoh. Lepas tuh, belok kanan."

"Oh, tak jauh mana la."

"A'ah. Sebab tu saya suka datang sini. Sebab dekat." Tapi saya lagi suka datang sekarang ni berbanding dulu sebab sekarang saya boleh tengok awak tiap kali awak datang sini. Bisik hati aku.

"Untung awak ya. Tiap-tiap hari awak boleh datang sini. Saya boleh datang sini masa-masa tertentu je. Time weekend la saya boleh free gila-gila. Kalau hari lain, saya tak confirm sangat."

"Oh. Mesti sebab Buzy dengan keja kan?"

"A'ah. Memang pun. Kerja tak pernah abis. Kadang-kadang kena turun pergi site la. Ada meeting la."

"Dah nama pun kerjakan. Nanti kalau tak kerja nak sara apa? Nak kasi anak isteri makan apa?"

"Tu la. Nasib baik tanggungan tak berat mana. Hidup bujang tak susah mana. Nanti kahwin, lagi berat. Sekarang ni pun, nak berbakti kat ibubapa dulu. Bila sampai masa, baru fikir pasal kahwin." Aku berbunga-bunga mendengar kata-kata dia. Wah, dia single lagi la weiii! Ada can ni!

Kami berborak sampai kat rumah aku. Dia memang peramah. Banyak cerita yang dia kongsi. Aku terasa sangat dekat dengan dia. Dan jaket dia aku pakai sampai ke rumah malah aku terlupa untuk pulangkan kat dia. Tapi tak pe  la. At least aku ada sebab untuk berjumpa dengan dia. Balik tu memang teruk aku kena membebel dengan mak aku. Tapi tak kisahlah sebab si dia yang temankan aku.

Malam itu, aku demam teruk. Dan walaupun demam, aku tetap tak kisah. Terasa hari itu hari terindah dalam hidup aku. Berkali-kali aku mencium bau jaket itu. Terasa seperti si dia berada dekat dengan aku. Buat masa ni, aku tak nak basuh lagi jaket tu. Tunggu aku baik dari demam baru aku nak basuh. Aku nak kekalkan bau si dia dulu. Tapi entah macam mana, aku telah terlupa sesuatu. Nama si dia! Aku terlupa nak tanya nama dia! Walaweiii...apa ke bangap sangat aku ni. Apa-apapun, malam itu sekali lagi tidur aku lena dibuai mimpi-mimpi indah bersama si dia. Sesungguhnya aku memang angau tahap gila-gila kat si dia.

Bersambung.....

0 comments: