BLOGGER TEMPLATES AND Tagged Layouts »

Thursday, March 15, 2012

Kita kaum yang cepat menghukum

Hello world!



Aku dah abis exam untuk paper yang kedua. Maknanye aku ada satu lagi paper. Sighhhh!! Aku malas la nak baca buku nih. Dah la aku ada alergic tengok huruf ni. Bila tengok huruf,aku terus jadi pening. Ya! Aku tau. Ni la kata-kata orang yang malas study. Eleh! tak yah nak mengata aku. Kau pun sama malas study. Eleh!

Ok la. Nak dijadikan cerita. Aku ngah bosan study. Aku pon duk la lepak kat fb. Tengah-tengah lepak,aku ada la terbaca satu article ni. 'Anak meninggalkan ibu yang lumpuh di hotel'. Perghh! satu ayat yang terkeluar dari mulut aku, 'WTH?'. Ya,aku tau. Agak kurang manis bila perempuan yang ayu persis aku keluarkan kata-kata macam tuh. Tapi sape tak terkejut kalau baca article tuh. Dah la mak dia susah lahirkan dia. Alih-alih tinggal kat hotel plak tuh.

Pasal tu kire hangat jugak la sejak 2-3 hari. Ramai gila duk kutuk si anak tu. Ada jugak yang doa mintak-mintak si anak bertaubat dan insaf. Lepas tu, tup-tup keluar akhbar kata si anak tak de niat pon nak tinggalkan mak dia. Dia ada masalah kesihatan dan terpaksa tinggalkan si mak dekat situ. Lepas baca tu,then aku sedar. Oh! kesian kat si anak. Dah 1 malaysia duk kutuk dia. Padahal bukan sengaja dia nak tinggalkan mak dia kat situ.

Aku pon macam terdiam la kejap. Dan aku tersedar, rupa-rupanya kita ni kaum yang cepat menghukum *terasa. Yelah,kalau ada apa-apa sikit terus menunding jari kat orang lain. Tapi jarang sekali nak tunding kat diri sendiri. Yang tau,hanya salahkan orang lain dan orang lain dan orang lain. Bukan nak cuba selidik dulu ke atau berfikiran positif. Sedangkan islam pon melarang kita bersangka buruk kan. Ahaha! Manusia ni memang! Apa yang agam suruh tu susah nak buat tapi apa yang dilarang tu senang nak buatkan. Dah-dah la bersangka buruk kat orang tu. Cuba la ubah perangai tu sikit.

P/s: Aku tak mengata kat sape-sape. Aku tengah mengata diri aku ni. Sebab aku pun kutuk si anak tu jugak. Btw, memang susahkan nak bersangka baik dengan orang. Dan aku tak rasa aku mampu. :|

0 comments: